خانم دکتر افتخاری: آیا تحقق صلح و عدالت در جهان دست یافتنی است

صلح و عدالت مفاهیمی دیرپا در جامعه بشری هستند و توجه جدی به آنها از اندیشه های انبیاء الهی و سایر مصلحان اجتماعی دور نمانده است؛ از اینرو «مجمع جهانی صلح اسلامی» با مشارکت «مؤسسه انقلاب اسلامی ، اولین هم اندیشی « بازخوانی اندیشه های مقام معظم رهبری در حوزۀ صلح و عدالت» را در آذرماه سال جاری با حضور شخصیت های علمی و نخبگی داخلی برگزار نماید تا از این طریق مفاهیم، هنجارها و ارزش های بین المللی در حوزۀ صلح و عدالت را بر اساس اصول، مبانی و ارزش های اسلامی در قالب اندیشه های "امام خامنه ای" ارایه نماید.از اینرو مجمع جهانی صلح اسلامی با سر کار خانم دکتر لاله افتخاری از اعضای کمیته علمی مجمع  جهانی صلح اسلامی  مصاحبه اختصاصی ترتیب داده است که متن مصاحبه به شرح ذیل می باشد:
مجمع جهانی صلح اسلامی :صلح و عدالت از منظر ادیان الهی چه جایگاهی دارند؟
لاله افتخاری : در مورد جایگاه صلح و عدالت در ادیان الهی باید گفت ادیان الهی در اصول با یکدیگر مشترک هستند در نتیجه فقط در شریعت با یکدیگر تفاوت دارند.از سویی دیگر پیامبران الهی برای غبارزدایی از فطرت انسان ها مبعوث شده اند و هر آنچه را که آنان به عنوان دین با خود آورده اند همان مطالب متناسب با فطرت است.فطرت انسانی طالب صلح،عدالت ،آرامش ،امنیت و سعادت است .پس تمامی ادیان الهی به همین سو حرکت می کنند و برای تحقق همین مهم پیامبران مبعوث می شوند.
در قران کریم که جامع تمام ادیان الهی است مکرر به صلح و عدالت ،ویژگی های آنان،نحوه تحقق و وظایف مسلمانان به ویژه پیامبران الهی در جهت دستیابی به صلح و عدالت مطرح شده است.
پیامبر صلوات الله علیه،  برای ایجاد امنیت و آرامش در مردم مدینه و همان رشد و پیشرفت پیمان با مردم، پیمان های سه گانه در مدینه می بندد .یکی پیمان برادری بین مسلمانان ،پیمان عدم تعرض بین مسلمانان و یهودیان مدینه و پیمان با همه مردم مدینه چه بت پرست چه پیروان ادیان الهی، بنابراین نتیجه همه این پیمان ها  باید امنیت و آرامش را به همراه داشته باشد. باید بر این نکته تاکید کرد که  امنیت  و آرامش گاهی  از طریق جنگ با دشمنان آرامش و امنیت و سعادت بشر صورت می گیرد و گاه از طریق صلح و پیمان عدم تعرض.
• مجمع جهانی صلح اسلامی :تبیین و اشاعه صلح و عدالت با نگاه به اندیشه های امام خامنه ای در جهان اسلام را چگونه ارزیابی می نمایید؟
لاله افتخاری: در مورد اندیشه امام خامنه ای حفظه الله باید عرض کنیم که اندیشه ایشان همان اندیشه اسلام است. بعنوان شخصیتی  عالم به دانشهای دینی ومتخصص در تاریخ اسلام وتشیع واگر ما به اندیشه ایشان نگاه کنیم می بینیم که ایشان همان مبانی اسلامی را در نظر دارند؛ یعنی این که زمانی مسلمانان اجازه جنگ پیدا می کنند که اقتدار داشته باشند و و هدف آنان نه کشورگشایی بلکه ایجاد امنیت ،عدالت ورفاه درسایه سار فرهنگ وآموزه های دینی باشد یعنی زمانی که همچون  دوران مکی کادرسازی صورت گرفته ونیروهاتربیت شده اند .دولت اسلامی  تشکیل شده و مسلمانان از اقتدار لازم برخوردارند و ازسویی تعرض دشمنان آنهارا تهدید می کند  .بنابراین باداشتن شرائط لازم است که  خداوند بعد از سیزده سال دوران مکی پس از آن که مسلمانان فشارهای شدیدی را متحمل شدند ،می فرماید: اذن الی الذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم‌ لقدیر  الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق ...اینها به ناحق از سرزمینشان بیرون رانده شدند به آنها ظلم شد و بخاطر این مطلب و بخاطر حفظ معابد،  مساجد و جاهایی که خداوند در آن عبادت و پرستش می شود اینها اجازه جنگ پیدا کردند که در آیات بعد آمده است.
بنابراین گاه جنگی صورت می گیرد تازمینه سازی  برای ایجاد صلح باشد مانند همان که در سوریه ، عراق صورت گرفت ویاهشت سال دفاع مقدس که جنگ بر ما تحمیل شد و ما برای مبارزه با آن برای حفظ اسلام و معابد و عبادتگاه ها و امنیت مردم و صلح در جامعه ناگزیر به مبارزه وجنگ  با دشمن پرداختیم اما تلاش کردیم چون پیامبر.ص.  اخلاق جنگی رارعایت کنیم.
اما در این مورد خوب ما همه می دانیم که مقام معظم رهبری بابهره گیری از ثقلین برای صلح نیز شرایطی را در نظرگرفته اند  همان گونه که درکتاب صلح آقای حاج شیخ رضی آل یاسین که خود آن راترجمه کرده اند و هم در فرمایشاتشان آمده است ما می بینیم که ایشان می فرمایند تفاوت صلح امام حسن علیه السلام با جهاد امام حسین علیه السلام چه بوده چون در مقابل امام حسن علیه السلام افراد تفاوت می کردند رعیت بودند و در واقع ایشان با آن رعیت می جنگیدند در حالیکه در مقابل امام حسین علیه السلام یک ظالمی بود که شمشیر علیه مسلمانان و اسلام بسته بود و بعد مسئله سستی یاران امام حسن علیه السلام است. یعنی اگر امام حسن علیه السلام به تعداد یاران امام حسین علیه السلام یاور مخلص و پایه کار به اصطلاح داشتند و اگر شرایط دیگر هم فراهم بود قطعاً ایشان هم می جنگیدند ولی یاران امام حسن علیه السلام وقتی ایشان  برای جنگ آماده شدند وازآنهانظر خواستند جنگ رانپذیرفتند و اظهارکردند که البقاء البقاء ما صلح را می خواهیم ما بقاء رامی خواهیم در حالیکه یاران امام حسین علیه السلام در شب عاشورا وقتی که به دنبال نگرانی حضرت زینب سلام الله علیها که نکند اینها بهرحال همانطور مثل اهل کوفه با علی علیه السلام رفتار کنند یا پیمان شکنی و عدم همراهی با امام حسن علیه السلام وقتی که این نگرانی خودشان را به امام حسین علیه السلام عرض کردند و یاران حضرت خبردار شدند همه آمدند وهم پیمان و متعهد شدند که ما تا آخرین نفس پای دفاع از شما ایستاده ایم و نگران نباشید .
وقتی که به امام صادق علیه السلام عرض می شود که شما چرا نمی جنگید با این همه بالاخره خیانتهایی که این خلیفه دارد انجام می دهد ایشان در برخی جا ها گفته شده که فرمودنداگر 25 نفر یاور داشتم و در بعضی جاها گفته شده اگر به تعداداین گوسفندان یا بزهای یا مطالب که در منابع مختلف آمده است که 17 یا 18عددبوده که در آنجا دیده می شده فرمودند: اگر به این تعداد یاور داشتم یعنی خیلی کمتر از یاران امام حسین علیه السلام من قیام می کردم موارد دیگری مانند نکراء وحیله معاویه وغیرآن سبب شد امام حسن .ع ازجنگ منصرف شوند امااین صلح نبودبلکه به اصطلاح صلح نامه امام حسن علیه السلام پیمان عدم تعرض به نفع مسلمانان وممانعت ازبه خلافت رسیدن یزید نه صلح نامه بلکه به فرمایش  مقام معظم رهبری چرخش قهرمانانه بود .
مجمع جهانی صلح اسلامی : به نظر شما سازمان های مردم نهاد از جمله مجمع جهانی صلح اسلامی چگونه می توانند استقرار صلح عادلانه در جهان را به منصه ظهور برسانند؟
لاله افتخاری  :در مورد سازمان های مردم نهاد باید بگوییم ظرفیت عظیمی دارند چون یکسری ملاحظات و به اصطلاح دیپلماسی که دولت ها و پارلمانی ها آنها را رعایت می کنند اینها رعایت نمی خواهند بکنند و ما می دانیم که ظرفیت ها در دنیا معمولا به سه قسمت تقسیم می شود یکی پارلمانی ها یکی دولتی ها و یکی NGOها هستند که آنها تعریفات خود را دارند ولی در مورد سازمانهای مردم نهاد با توجه به اینکه می توانند  فراتر از یک پارلمان یا دولت حرکت کنند و در قالب کشور نباشند فراملیتی ، فراجنسیتی ، فرامنطقه ای ، و فرا ملی باشند  و بسیار می توانند در همه جای دنیا تأثیرگذار باشند  باید بر این امر تاکید نمود که این سازمان های مردم نهاد محدودیت عضویت ندارند در حالیکه اعضای یک دولت یا یک پارلمان محدودیت برایشان هست و از یک جهت همان طور که عرض شد موانع رعایت بعضی از مسائل دیپلماسی و اینها را ندارند و راحت تر می توانند به عنوان مردم مطالب خودشان را مطرح کنند و از یکطرف بودجه های آنها معمولا به دولت ها و سیاسیون وابسته نیست از این جهت می توانند راحت تر کار کنند و در حقیقت شاید به نحوی این همان آتش به اختیار است که مقام معظم رهبری فرمودند اینها می توانند از آن ظرفیتشان برای همین استفاده کنند یعنی هرجایی که سازمان ها و نهادهای کشورها همه اینها که  وابسته به دولتها هستند اینها کم گذاشتند و کوتاه آمدند اینها می توانند بیایند و با ظرفیت ها به خاطر ضعف قرارگاه وارد عرصه شوند و از حقوق مردم و از حقوق بشر و از مظلومان دفاع بکنند .
سازمان های مردم نهاد  می توانند بعنوان یک تیغ دو لب به عنوان صلح و سلاح و رستگاری و عدالت و دفاع از مظلومان و اهداف مکتب وحی ببرند و یا برعکس در مقابل آنها بایستند.
• مجمع جهانی صلح اسلامی :آیا سازمان های بین المللی در برقرای صلح و عدالت در جهان موفق عمل نموده اند؟
لاله افتخاری : سازمان های بین المللی عمدتاً  در برقراری صلح و عدالت خیلی نتوانسته اند کار کنند بعضاً شاید توانسته اند در یک جاهایی در بحران ها در حوادث فعالیت داشته باشند مثل هلال احمر بعضی از این ها و بعضاً مثل سازمان بین الملل بالعکس نتوانستند در حقیقت با وتوهایی حق وتوهایی که قرار دادند یا تأثیرپذیری هایی که از لابی صهیونیستی و جاهای مختلف دارند برعکس کارکرد خودشان را از دست دادند یا بسیار ضعیف در جهت اهداف خودشان حرکت می کنند به عکس شدند ابزاری برای سلطه افرادی که ناامنی در دنیا ایجاد می کنند به نام دموکراسی به نام حقوق بشر و باعث شدند ابزاری از طریق تحمیل سندهایی مثل سند 30 20 یا اجلاس هایی که مصوبات آن اگرچه همه دنیا جمع بشوند در بالاترین رده ها با وتوی یکی دو تا عضوی که عملکرد استکباری و غیرقابل دفاع دارند همه آن مصوبات و همه رفت و آمدها و هزینه ها همه لغو می شود بنابراین می توان گفت که به آن صورت متأسفانه سازمان های بین المللی تا کنون نتوانسته اند کار خود را انجام بدهند وگرنه نباید میانمار، یمن، بحرین، افغانستان ، پاکستان و خیلی جریانات دیگر در سوریه، لبنان، فلسطین، غزه و عراق همه اینها نباید به این صورت می گذشت و 8 سال جنگ بر ما تحمیل می شد و کشورهای عضو سازمان ملل و سلسله جنبان های آن علیه ما نیرو بسیج می کردند.

نویسنده: تاریخ مطلب:

افزودن دیدگاه جدید