نظام های مبتنی برای نهادیه سازی و ایجاد گفتمان صلح عادلانه در جهان

 

دکتر خالد محمد سید(فعالان سیاسی و ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی و نماینده پارلمان این کشور) در کنفرانس ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت به معرفی نظام های مبتنی بر انجام، نهادینه سازی و نیز ایجاد یک گفتمان روشمند جدید برای خلق یک فرصت صلح جهانی عادلانه پرداخت.
دراین گزارش آمده است : از سخنرانی آیت الله علی خامنه ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورخ 22 سپتامبر 1987 ، دقیقاً 33 سال پیش ، راجع به تفسیر انسان، تفسیر تاریخ، تفسیر تاریخ گذشته، امروز و رویدادهای آینده و نیز تفسیر طبیعت و نیز توضیح همه علاقمندی ها و و وابستگی هایی که انسان را به دنیای خارج و دنیای مادی وصل، اشیا و درک انسان از حیات خویش می کند و به طور خلاصه مجموعه توانایی هایی که مدیریت خویش را برای او به روشی رضایت بخش ممکن می سازد، که همه ریشه در و برگرفته از جهان بینی الهی او دارد و این موضوع که در تفکر اسلامی همه موجودات توسط خداوند خلق شده اند و اینکه همه موجودات تبلور دانش و قدرت الهی هستند که به سوی آن نیز حرکت می کنند نقل قول کنم که در ادامه می فرماید انسان برترین و عالی ترین نوع مخلوقات خداوند است و زمین برای او مسخر گردیده است و ما معتقدیم نه تنها مواردی که در سخنرانی آیت الله خامنه ای آمده است کامل و درست است بلکه ما وظیفه داریم در این موارد را شکلی درست غور و تأمل کنیم. همچنین آنچه در بطن این سخنرانی آمده است و به نظر می رسد بسیار مهم است پیشنهاداتی است که ما را برای انجام و اجرا، نهادینه سازی و خلق یک گفتمان روشمند جدید برای ایجاد صلح عادلانه جهانی در جهانی برمی انگیزاند که با مقوله عدم اطمینان و تردید نسبت به موضوعات مختلف به عنوان نتیجه وجود گفتمان های ضدخدایی (ضد دینی) و به اصطلاح آزاداندیشانه در هم آمیخته است. به بیان دیگر اولین نظامی که در اینجا پیشنهاد می شود بازشناختی این مسئله است که همه موجودات را خداوند واحد آفریده است و اگر نتوانیم (نمود بیرونی و حقیقت) این باور را با اجرا و نهادینه سازی به عنوان یک گفتمان روشمند نوین محقق کنیم به طرز گسترده ای به این نتیجه خواهیم رسید که هیچ صلح عدالت محور در جهان ما وجود نخواهد داشت.
دومین نظام که پیشنهاد می شود  برابری و تساوی همه انسان ها و ملت ها است و اینکه هیچ نژادی برتری خاصی بر دیگری ندارد. من دوباره نقل قولی می کنم از آیت الله خامنه ای در همان مجمع جهانی مربوط به سال  ۱۹۸۷که هیچ تفاوتی میان نژادها، رنگ پوست ها و نیز مردمان از ملیت ها و کشورهای گوناگون وجود ندارد و این موضوعات آنقدر بزرگ و پراهمیت نیستند که بتوانند مبنای برتری خاصی میان ملتی بر ملت دیگر باشند. انسان ها به یکدیگر مرتبط هستند  و نقض حقوق یک فرد مساوی با نقض حقوق کل بشریت بدون در نظر گرفتن ویژگی های جغرافیایی و نژادی است. آرزوی تفوق تک قطب گرایی وانحصارطلبی همان چیزی است که باعث شده برادری به برادر دیگر حمله کند و در نتیجه آن خون آن ها ریخته شود و این خونریزی همچنان ادامه یابد و این موضوع موجب می شود ما نسبت به حمایت از نظامی چندجانبه گرایی به عنوان پیوند دهنده انسان ها به یکدیگر و نیز بوجود آورنده برابری و برادری میان آن ها و مثلا در آفریقای جنوبی برای شکست دادن نژادپرستی، برتری نژادی، و حقوق بشر مصمم هستیم و می کوشیم.
ما باید با سخت گیرانه ترین روش ها بر تک قطبی گرایی غلبه کنیم و باید این آرزوی باطل برتری یک ملت بر یک ملت دیگر  را رد کنیم. ما باید آن کشورهایی را که می خواهند مردم دیگر را از این منظر دچار درد و رنج و سختی کنند محکوم و تلاش کنیم اثبات کنیم روح انسانیت و  برادری و برابری و کمک به یکدیگر تنها کارساز است. و تنها با چنین رویکرد و نظام اندیشه ای می توان صلح عادلانه جهانی را از طریق اجرایی سازی آن و نهادینه سازی آن محقق کنیم.
در آفریقا به عنوان یکی از جهان هایی که ما از آن برای توصیف چنین مفاهیمی استفاده می کنیم اوبونتو وجود دارد. اوبونتو مفهومی است که به این معنا است: ‹‹ من وجود دارم چون ما وجود داریم.›› و این به معنای جامعه ای متشکل از همه افراد آن است که در آن همه با هم برابرند و بدون بازشناسایی یا بازشناخت این مفهوم و این موضوع که هر موجودی بر روی زمین آفریده خداوند است نمی توانیم صلح عادلانه جهانی را برقرار سازیم. همچنین بدون بازشناسایی مفاهیم چون برابری و تساوی انسان ها، تواضع و فروتنی، و برادری میان خانواده ملت ها نمی توانیم صلح عادلانه جهانی را برپا سازیم و تا زمانی که چنین اتفاقی رخ ندهد و مادامی که یک ملت توسط ملتی دیگر در غم و رنج و سختی به سر برد مفهوم یاد شده همچنان نقض خواهد شد. مثال این موضوع کشور بحرین و امارات متحده عربی است که تصمیم گرفته اند ملتی را که بر برادران و خواهران فلسطینی ما یورش می برند و آن ها را تحت ظلم خود قرار داده اند و یا در خاورمیانه کشوری را ویران سازد، حمایت کنند. ما تا آن زمان به محکوم کردن ملت هایی که ما را با چنین غم بزرگی روبرو ساخته اند ادامه خواهیم داد.
ما دنبال یک تفسیر جدید جهانی هستیم که تا وقتی که ملتی در برابر ملت دیگر در خاورمیانه مسئله برابری و تساوی و صلح و عدالت جهانی را رها کرده است این کوشش ادامه خواهد داشت. بدون فلسطین آزاد و استقلال یافته با بیت المقدس به عنوان پایتختش برای همه گروه های مذهبی  و نه فقط برای یک گروه مذهبی خاص چنین مفاهیمی همچون صلح عادلانه در جهان تحقق نخواهند یافت. پس ما تا آن زمان و وقوع انقلابی شکوهمند به عنوان تحولی تحسین برانگیز در زمان خود این هدف را ادامه خواهیم داد. همانطور که آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود در آن مجمع نیز یادآوری کردند که همه مردم در کنار یکدیگر زن و مرد رژیم پهلوی را سرنگون ساختند. رژیمی که از حمایت بزرگترین قدرت های آن زمان برخوردار بود و به نظر می رسید بییار قوی و تا دندان مسلح است و این مردم جمهوری اسلامی را به قدرت رساندند. سلاح آنان ایمان، اراده قوی و خونشان بود و خون بر شمشیر پیروز شد. و پیروزی خون بر شمشیر همان روش و منش مقاومت مظلومانه است. این همان چیزی بود که رهبر ما آیت الله خمینی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فرمود و اولین معجزه آن، پیروزی ما بر شاه تا دندان مسلح و برخوردار از تمام حمایت های ایالات متحده امریکا بود. برای ایجاد صلح عادلانه جهانی فقط بازگشت به خدا کافی نیست بلکه بازشناسایی موضوعاتی از قبیل برابری و برادری و تساوی حقوق انسان ها نیز لازم است. اگر ما توانسته ایم بر رژیم شاه غلبه کنیم و اگر توانسته ایم رژیم نژادپرستی آپارتاید را سرنگون سازیم پس می توانیم با این مکانیسم هر رژیم شروری را در جهان که به دنبال ظلم و ستم بر مردم دیگر را نیز سرنگون سازیم و جهانی بر پایه صلح و عدالت را پایه گذاری کنیم.

تاریخ مطلب:

افزودن دیدگاه جدید