سمینار گفتگوهای بینالمللی «گفتمان توحیدی-اخلاقی امام خمینی (ره) در دنیای معاصر؛ دستاوردها و آینده فرارو» با حضور جمعی از مهمانان خارجی از چند کشور جهان در هتل کوثر برگزار شد.
بعدازظهر امروز جمعه 12 اردیبهشت سمینار گفتگوهای بینالمللی «گفتمان توحیدی-اخلاقی امام خمینی (ره) در دنیای معاصر؛ دستاوردها و آینده فرارو» با حضور جمعی از مهمانان خارجی از چند کشور جهان در هتل کوثر برگزار شد.
محمد مقدم، رییس ستاد خارجی 34 امین مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) در ابتدای جلسه گفت: انقلاب اسلامی در ایران در دو دهه پایانی قرن بیستم به پیروزی میرسد. در زمانه ای که جهان در تسخیر دو بلوک قدرت مند شرق و غرب است. غرب با داعیه داری اینکه خدا را از آسمان ها به زمین کشانده و اومانیسم را اصل قرار داده، شعار خود را بر پایه آزادی نهاده است. آزادی به عنوان ارزشمندترین هدفی که دنیای مغرب زمین در جستجوی آن است. از سوی دیگر جهان شرق به نفی دین خواست خود را بر عدالت بنا نهاده بود. در این دو سویه آنچه دیدیم نه دنیای غرب توانست به هدف خود برسد و هم دنیای شرق به نام عدالت، انسانیت را در مسلخ کشاند.
وی ادامه داد: در این بازه است که منجی ای با فریاد رسا و گفتمانی راستین فریادی را بروز میدهد تا انسانها را متوجه کند که آزادی و عدالت دو شعار بی معنا بود. آنچه امام در جستجوی آن بود دین باوری بر اساس توحید در نظر و در عمل بود. توحید در نظر یک جهان بینی است. یعنی همه انسانها در برابر خدا برابر هستند. اما توحید در عمل آنچه که از آن زایش میکند اخلاق است. انسان خداباور انسانی است که به اینجا رسیده که تمام ملک و مالکیت از آن خداست. اگر انسان از حصار خویشتن بیرون آمد به مرزهای اخلاق میرسد. اگر بخواهیم در یک جمله سیاست امام را بیان کنیم، سیاست امام چیزی جز حکمرانی اخلاق محور نبود. حکمرانی ای که حاکم خود را نبیند و در سایه خودشکنی شکوفههای اخلاق برسد. گفتمان امام خمینی گفتمان توحید، اخلاق و سیاست اخلاقی بود.
علی کوهساری، رئیس ستاد نشر آثار امام خمینی (ره) در ادامه جلسه در خصوص گفتمان امام خمینی(ره) گفت: بعضی ها در زمان حیاتشان به دلیل حجاب معاصرت مورد توجه عصر خود قرار نمیگیرند. برخی دیگر ممکن است در زمان حیاتشان مورد توجه قرار گیرند اما بعد از ارتحالشان دفعتا به فراموشی سپرده میشوند. اما در مورد امام ایشان نه از دسته اول و نه دوم هستند. امام هم در زمان حیات مورد اقبال قرار گرفت و هم پس از ارتحال مورد توجه است و روز به روز نه تنها از فروغ اندیشه او کاسته نمیشود بلکه افزوده میشود.
وی ادامه داد: به شهادت تاریخ و شاگردان امام راحل و دلیل ماندگاری امام این بود که امام محو خدا بود. امام گامی نه تنها برای خودش برنداشت بلکه اگر کسی میخواست گامی برای امام بردارد او را نکوهش میکرد. او هدفش جلب رضای خدا و خدمت به خلق بود، محبتش را در دلها قرار داد. روز به روز نام امام با وجود کینه توزیها، بیشتر از گذشته ادامه دارد.
در ادامه جلسه خانم فاطمه طباطبایی, عروس امام خمینی (ره) در خصوص اخلاق و نتایج آن گفت: توصیه امام خمینی به رعایت اخلاق الهی و همچنین ارزوی داشتن جامعهای بر محور اخلاق اسلامی است. ایشان بارها در صحبت های خودشان هدف پیامبر را بازگو کردند و به معرفی نتایج و خصوصیات اخلاقی و همچنین نکوهش رذایل اخلاقی پرداختند. ملتزم بودن خود امام به این دستورات آن چیزی است که همه پیروان ایشان باور دارند که خودشان ملتزم به این دستورات بودند.
وی افزود: عمل اخلاقی در نگاه امام عملی عبادی و مبتنی بر تفکر است. میتوان گفت پیوند نظر و عمل است. عمل و نظر در حقیقت دو روی یک سکهاند. امام جهان افرینش را چیزی جز ظهور جلوه حق و نمایش قدرت حق نمیدانست.
طباطبایی با اشاره به فلسفه امام خمینی اظهار کرد: امام در فلسفه خودشان میفرمایند فهم و ادراک و باور به این مطلب که همه پیدههای عالم همگی آیینه حق هستند و وجودی استقلالی ندارند. این باور است که مایه نیل به سعادت دائمی انسان است. در نگاه امام ،مفاسد اخلاقی از سستی ایمان نشات میگیرد. بنابراین تقویت ایمان امری ضروری است.
وی ادامه داد: امام متذکر میشوند که با غیبت اخوت و الفت، جامعه انسانی ضعیف میشود. بنابراین رذیلتها جامعه انسانی را نابود میکند. امام یک سنجهای به انسان میدهند تا انسان بتواند میزان انسانیت خود را بسنجد. جمله امام این است، «اگر اخلاقتان طوری بود که سعادت همه را خواستارید، پس انسان هستید.»