تاریخ انقلاب اسلامی در دی ماه ثبت کننده رخدادهای مهم و تاریخسازی است که اثرات آنها برای سالهای پس از آن وقایع نیز پا برجاست. از ۹ دی تا ۱۹ دی، ۳ اتفاق مهم رخ داده است.۹ دی ماه روز خروش ملت ایران برای کنار گذاشتن فتنهای است که در سال ۱۳۸۸ مجموعه جریانات بیرونی و داخلی علیه نظام و کشور طراحی کرده بودند. در آن روز با حضور مردم در دفاع از «حاکمیت مردم» و «حاکمیت الهی» که دو رکن اساسی انقلاب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی به شمار میآید، این فتنه را خنثی کرد.
۹ دی در حالی رقم خورد که فتنهگران داخلی با هدایتگری جریان غرب گرا به دنبال القای تقلب در انتخابات بودند تا به زعم خویش با اتهام زنی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی ایران حاکمیت مردم و حاکمیت الهی در نظام اسلامی را زیر سوال ببرند تا هویت ملی را دستخوش تغییرات اساسی ساخته و در نهایت وابسته به غرب سازند. باید بر این نکته اذعان داشت که این اتفاق از سمت و سوی کسانی صورت پذیرفت که انتظاری به این عناصر به ظاهر انقلابی نمیرفت. البته تاریخ گواه داستانهای زیادی با چنین محتوایی است .
در صدر اسلام نیز طلحه و زبیر و … همین فتنهگریها را در انشقاق و انشعاب ایجاد کردند. تاریخ از این گونه رفتارها بسیار به خود دیده که که افرادی با پیشینهای به ظاهر انقلابی وقتی که در استعلایی خود قرار گرفته به دست طغیانگری و امیال و آرزوهای قدرت محوری، خود را در ایجاد شکاف بین جامعه و تسلط بر قدرت دیدند.سران فتنه بدون توجه به استعلایی خداوندی، رجوع به استعلایی خودخواهی انسانی که در آن غریزه حکمرانی میکند و عقل در گرو استعلایی انسان محور به دنبال قرار دادن جامعه در فضای آشوب و اغتشاش و قتل و غارت بود تا مقصود طمع ورزانه و قدرت طلبی خویش دست یابد، فتنه 1388 را رقم زدند.اما مردم ایران که همیشه در طول تاریخ در مواقع حساس و خطرآفرین باتمسک به استعلایی خدامحوری خود، تصمیم سرنوشتساز و درست را برای مقابله با این گونه جریانهای فکری التقاطی گرفته اند و با پشتیبانی از آرای خود یعنی حاکمیت مردم و مشروعیت بخشیدن به حاکمیت الهی از نظام جمهوری اسلامی دفاع مستحکمی در ۹ دی ماه ۱۳۸۸ خلق کردند.
اگر نیم نگاهی به جریان شناسی انقلاب اسلامی حضرت امام رحمت الله علیه داشته باشیم؛ خواهیم دانست که امام(ره) اندیشه الهی یعنی حاکمیت الهی را در دل حاکمیت مردم تداعی کردند و اندیشه سیاسی اسلام را با پشتیبانی مردم به عمل سیاسی محقق کردند. اگرچه در جامعه مصائب و مسائل گوناگون و مشکلات حل شده و حل نشده وجود دارد و مزید بر مسائل رفاه و معیشت مردم است، اما این بدان معنی نیست که حاکمیت جمهوری اسلامی ناکارآمد بوده، بلکه ناکارآمدی موضوع کنش، رفتار و تصمیمگیریها و تصمیم سازیهای سیاسی در تفیک قوا است که بعضا برای تامین مطامع قدرت طلبی خود، ریل سیاستگذاری را بدون عمل به قانون اساسی و گفتمان بنیادین انقلاب اسلامی، رقم زدند که جای تحلیل و بررسی زیادی را میطلبد.
لازم است بر این امر تاکید داشت که آن دسته از کارگزارانی که در فتنه ۸۸ شرایط را به وجود آوردند بیگانه پرستی را نهادینه در مقابل هویت ملی و هویت ایران اسلامی قلمداد میکردند .در خصوص ۹ دی میتوان اذعان داشت، استعلایی خدامحورانه ملت، همیشه با وجدانهای بیدار خود، خط بطلانی بر این گونه اندیشههای غیر خدایی سران فتنه داخلی و خارجی بوده است که بر اساس آن، ملت ایران از ماهیت درونی خویش یعنی انقلاب اسلامی حمایت و حراست نمودند. این همان اندیشه ناب امامین انقلاب اسلامی است که انقلاب اسلامی را در حاکمیت ملت و حاکمیت فقه الهی که همان قرآن و سنت است قلمداد مینمایند و عقل اجماع را با تطبیق وحی میدانند.
راهبرد مقاومت در اندیشه سردار سلیمانی
راهبرد مقاومت در اندیشه سیاسی اسلام یک امر مهم برای ترویج شعائر انقلابی در مقابل شعایر طاغوتی و شیطانی است. اگر به راهبرد مقاومت در غرب آسیا نیم نگاه اجمالی داشته باشیم، کنشگران اصلی بین الملل علی الخصوص آمریکا و همپیمانان همیشگی آنها از جمله انگلیس فرانسه و آلمان و … با همراهی برخی از دول عربی در منطقه غرب آسیا به دنبال خاورمیانه جدید بودهاند. آنها شرایطی را برای ناهمگون سازی و ایجاد واگراییها و تقویت بنیادگرایی اسلامی و تشدید تنشها و نزاع ها و به وجود آوردن تروریستهایی همچون القاعده، داعش، جبهه النصره و … برای پیشبرد و راهبرد تسلط بر این منطقه فراهم ساختند.
از جمله این اقدامات میتوان به انقلابهای رنگی یا بهار عربی و … اشاره کرد که با ادعای برقراری دموکراسی به دنبال تغییر حاکمیتهای دیکتاتوری های منطقه غرب آسیا از مراکش، مصر ،تونس بودهاند.اما رویکرد دیگر آن تقویت گروههای مسلحی مثل داعش ،القاعده و … در برخی از کشورها از جمله در سوریه عراق و … بوده است که بواسطه آنها درصدد بودند تجزیه طلبی برخی از کشورها و ایجاد حاکمیتهای دست نشانده در این کشورها را اجرایی سازند. آنها با این طراحیها میخواستند تا منطقه غرب آسیا را آشوب زده و دچار بحران اساسی نمایند که راهبرد مقاومت در مقابل این رفتار غرب یک نگاه موازنه سازی و عدم تحقق خاورمیانه بزرگ یا خاورمیانه جدید به نفع غرب شکل گرفت. بلوک مقاومت شامل ایران ،عراق، سوریه، و…. پشتیبانیهای روسیه مانع از تحقق این راهبرد گردید.
در این میان در پیشبرد اهداف راهبردی مقاومت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نقشی تعیین کننده در تداوم بخشی و انسجام محور مقاومت بر عهده داشتند. به تعبیری، حاج قاسم سلیمانی خود یک ملت و یک جهان ملت » بود که نگاه استراتژیک او به ژئوپلیتیک منطقه و شناخت دقیق از ظرفیتهای موجود با ایجاد بسیج مردمی در کشورهایی همچون عراق ،سوریه ،یمن، لبنان ،فلسطین، غزه و… تحکیم بخش یک جریان مقاومتی شد که نصرت خداوند را برای مقابله با جریان تمامیتخواه غرب و همپیمانان و جریانات تروریستی، در نظر داشت. این سردار سلیمانی بود که با راهبرد درست میدان، این شرایط را تا نابودی داعش و ایجاد ثبات در منطقه غرب آسیا پیش برد.متاسفانه در مقاطعی مشاهده میشود عرصه دیپلماسی که باید نقش مکمل را برای میدان در پیشبرد اهداف و مقابله با جریان تخریب گر بینالمللی عمل میکرد به عرصهای برای لبخند و عقب نشینی و گاهاً ایجاد چالشهای اساسی برای منافع منطقه و حتی منافع ملی تبدیل می گردد. این گونه کنشهای دیپلماسی گاهی اوقات در مقابل راهبرد میدان شهید حاج قاسم سلیمانی که رضوان خدا بر او باد، مصائب و مسائلی را به وجود میآورد .اما راهبرد میدان توانست پیروزی بزرگی همچون از بین بردن داعش در غرب آسیا را با هدایتگری حاج قاسم رقم بزند.این پیروزی بزرگ غلبه محور مقاومت برای آمریکا قابل پذیرش نبود ودست رفتار جنون آميز ترور آشکار سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را در فرودگاه بغدادنمودو انانرا به شهادت رساند. البته به رغم تصور و خیال خام دشمنان، با شهادت شهید سلیمانی محور مقاومت انسجام بیشتری پیدا کرد و پیروزی نهایی با راهبرد مقاومت شهید سلیمانی در غرب آسیا سرانجام محقق خواهد شد. ملت بزرگ ایران با بر پایی مراسم شکوهمند و تاریخ ساز بدرقه شهید سلیمانی بار دیگر نشان دادند که بصیرت و بیداری نهادینهشدهای را در وجودشان دارند که تمام محاسبات دشمن را بر هم خواهد زد.
حماسهای به نام 19 دی
سومین رویداد مهم در ۱۹ دی ماه رقم خورده است و آن قیام مردم و طلاب شهر قم در سال ۱۳۵۶ علیه نظام پادشاهی پهلوی بود که باعث تقویت جنبش انقلاب اسلامی و مطرح شدن امام خمینی رضوان الله علیه به عنوان رهبر انقلاب اسلامی در مبارزه با حکومت پهلوی گردید. روندی که میان آرمان شیعه ایران و نخبگان جامعه و گروهها وحدت نسبی برقرار ساخته که به حماسه ۱۹ دی معروف شد که همان قیام مردم قم علیه رژیم ستم شاهی بود که در نهایت شتاب دهنده روند پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران بود..
دکتر حبیب الله گل محمدی
رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی