حجتالاسلام والمسلمین امینی گلستانی تأکید کرد: حداقل ۱۴ آیه قرآن کریم بر صلح با پیروان ادیان دیگر تأکید کرده است ضمن اینکه نامههای پیامبر(ص) به عنوان مهمترین معاهدات بینالمللی اسلامی قابل عرضه به جهان است.
حجتالاسلام والمسلمین طاهر امینی گلستانی، رئیس مؤسسه بینالمللی صلح و ادیان و امام فرهنگی مونیخ آلمان، ۷ خرداد ماه در نشست علمی «اخلاق صلح و دیپلماسی عمومی» که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: با توجه به شکست دیپلماسی سنتی و محدودیت زیاد آن و اینکه هر کشوری جغرافیای خاصی برای خود دارد لذا ایجاد دیپلماسی عمومی ضرورت دوچندانی دارد. دولتها، یک دیپلماسی آشکار و یک نوع دیپلماسی مخفی دارند و دیپلماسی آشکار همان دیپلماسی عمومی است.
وی افزود: تفاوت دیپلماسی عمومی با روابط عمومی در این است که هدف از دیپلماسی عمومی، تأثیرگذاری است ولی هدف روابط عمومی، اطلاعرسانی است یعنی در دیپلماسی عمومی که قدرت مردمی هم گفته میشود، هدف این است که ما با تبادلات فرهنگی و از طریق رسانهها و سازمانهای غیردولتی مردم یک کشور را تحت تأثیر قرار دهیم.
رئیس مؤسسه بینالمللی صلح و ادیان و امام فرهنگی مونیخ آلمان ادامه داد: دیپلماسی عمومی بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر، رواج بیشتری یافت و از آن به دیپلماسی جهانی رو آوردند، یعنی همه جهان یک طور فکر کنند و بیاندیشند.
طاهری گلستانی بیان کرد: اگر بخواهیم الگوی اسلامی دیپلماسی را بیان کنیم، باید چند قاعده و اصل را مدنظر قرار دهیم؛ این اصول شامل دعوت، تالیف قلوب، و فطرت انسانی است؛ برای تبیین مشروعیت صلح میتوانیم از طریق این چند اصل آن را تحقق ببخشیم.
مکاتیب پیامبر(ص) اولین معاهده بینالمللی در اسلام
رئیس مؤسسه بینالمللی صلح و ادیان و امام فرهنگی مونیخ آلمان اضافه کرد: پیامبر(ص) روش سیاسی خاصی در مذاکره با مردم، نمایندگان اقلیتها و قبایل مختلف داشتند، ایشان پیماننامههای متعددی با یهودیان و اهل کتاب بستند و به تعبیری اولین معاهده بینالمللی هم در زمان ایشان و در تعامل با اهل کتاب نوشته شد. مکاتیب پیامبر(ص) را میتوان به عنوان اولین مانیفست گفتوگوی اسلام در اختیار دیگران قرار دهیم.
وی با اشاره به آیات مرتبط با مقوله صلح در قرآن کریم، اظهار کرد: ۱۴ آیه را بنده در این زمینه استخراج کردهام که اولین آن آیه ۶۱ سوره انفال است؛ آیه دیگر آیات ۱۹۰ «وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ تا ۱۹۲ سوره بقره است که فرموده است: با کسانی که با شما مقاتله میکنند بجنگید ولی زیادهروی نکنید زیرا خداوند معتدین را دوست ندارد. آیه دیگر: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ.
رئیس موسسه بینالمللی صلح و ادیان و امام فرهنگی مونیخ آلمان اضافه کرد: آیه دیگر آیه ۹۴ سوره نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» است که فرموده اگر کسی دست دوستی و سلم به سمت شما دراز کرد، آن را بپذیرید و به خاطر منافع دنیایی آنان را طرد نکنید؛ همچنین آیات ۸ سوره ممتحنه، آیه ۳۰ آل عمران، آیه ۴۶ عنکبوت، آیه ۴۰ سوره حج، آیه ۴۶ انفال، آیه ۹ حجرات از جمله آیات مرتبط با بحث سلح است.
آزاردهندگان به اهل ذمه دشمن پیامبرند
وی افزود: همچنین در روایات بیان شده است که اگر کسی یک ذمی را مورد آزار قرار دهد، من در روز قیامت دشمن او هستم یا اگر کسی برخلاف معاهدهای که بسته است، ظلم کند من دشمن او هستم، یا در روایت دیگری داریم که حتی صدقهدادن به اهل کتاب هم توصیه شده است، چون نباید گمان کنیم اگر فردی از کلیسا فراری شد، در این صورت مسلمان خواهد شد بلکه به یک عنصر نامطلوب در جامعه تبدیل میشود.
رئیس مؤسسه بینالمللی صلح و ادیان و امام فرهنگی مونیخ آلمان با بیان اینکه در بین این آیات دو آیه از همه مهمتر است، آیات ۶۲ سوره بقره و آیه ۶۹ مائده است، اظهار کرد: در این دو آیه بر این مسئله تأکید شده است که اگر اهل کتاب اهل عمل صالح باشند و به خدا و پیامبر(ص) اعتقاد داشته باشند، اجر آنها با خداوند است.